Zašto pa moramo baš svi da budemo originalni?

 

Zašto moramo uvek da budemo originalni? Zašto uopšte moramo da budemo originalni?! Tolika lepa dela su nastala zahvaljujući ugledanju autora na tuđe pisanje, slikanje, igranje, pevanje, komponovanje, a ipak nisu ni plagijat ni krađa ni pozajmljivanje tuđeg. Znate ono, ako naslikate kopiju tuđe slike i potpišete je svojim imenom, vi niste plagijator, ali ako je potpišete imenom autora… e, tu ćete već imati ozbiljne probleme sa zakonom, tim pre ako je u pitanju slavno delo.

   Početnička kopija i original pored njega – liiiiči

A šta ste ako je nečije delo  samo razdrmalo vašu maštu, probudilo vas iz učmalosti, potaklo vas da aktivirate svoje skrivene i možda nikad do tada otkrivene talente ili, pak, da ono što ste oduvek znali da radite za svoju dušu, odlučite da iznesete na svetlost dana?

Genije tipa Nikole Tesle, kažu, rađa se jednom u hiljadu godina. Ne možemo ni da pretpostavimo kada će i da li će ikada na ovim prostorima iznići sportista veličine jednog Novaka Đokovića, ali takve ličnosti nisu tema ovog pisanja.

Postoje ljudi koji pozelene od muke zbog tuđeg rezultata, uspeha, stvaralaštva. Pa zavide i sve čine da omalovaže, obezvrede, negiraju i te rezultate i taj uspeh i to stvaralašto. I naravno, takvi nikada neće nikud ni stići. Ostaće da se bore kolko da jedva isplivaju iz kaljuge u kojoj se dave sopstvenom voljom, a koja ih sve više guta upravo stoga što svoju energiju i te napore da ospore tuđi rezultat, ne troše makar koliko toliko  kreativno. Da pokažu da i sami umeju, znaju, mogu.

I postoje ljudi koji, pročitah pre neki dan tu formulaciju, „belo zavide“. Njima tuđi rezultati i uspesi nekako daju krila ili im pomognu da ih razmahnu. Da i oni sami ispred sebe stave izazov stvaralaštva, da se okušaju u tom nečemu, na šta ih stimuliše i navodi tuđi uspeh. Njima nije teško ni da  čitaju, gledaju, slušaju i osluškuju, opipavaju… da uvek iznova uče i da iznova pitaju, da saznaju, otkrivaju.

I oni su, ne ni genijalci ni oni zlobom i zavidljivošću napunjeni, tema ovog teksta.

Ne možemo svi da budemo ni Tolstoj, ni Dostojevski, ni Gogolj,  ni Andrić… ni Mocart, ni Bah, ni Mone, ni Van Gog, ni Mikelanđelo, ni Uroš Predić, ni Milena Barili… ni Mira Trailović, ni Danilo Stojković, ni Zoran Radmilović, ni Milka Stojanović, Radmila Bakočević, Zdravko Čolić ili Lepa Lukić… Ali to nikako  znači da bi trebalo da prestanemo da slikamo,  pišemo, komponujemo, glumimo, pevamo i bavimo se nekim drugim vidom umetnosti samo zato što neko drugi to radi bolje od nas.

14657661_10210384813647154_1669629561_n

Isto kao što, sve i da nemamo ni jedan jedini talenat,   ne bismo smeli prestati da se stalno trudimo da budemo bolji. Da  češće čitamo kvalitetnije knjige, da odlazimo na  izložbe, koncerte, predstave i predavanja koja nam omogućuju širenje vidika, nova saznanja na teme koje nas interesuju, dobijanje odgovora do kojih još nismo došli.

Dnevna doza optimizma ili – kako da upotpunim i obogatim sospstveni život i da budem bolji i sebi i drugima:

Šta ja još mogu dobro da uradim danas? (Umesto stavljanja sebi samom olovnih tegova na noge: meni ništa ne ide, ja ne umem, smejaće mi se, drugima sve ide lako…)

-Ako je mogao on, možda da probam… možda mogu i ja. (Umesto, lako je njemu… ima tatu, ujku, stranku… i svi oni rade za njega)

-Pitaću ga iz kojih je knjiga, u kojim školama, na kojim kursevima i seminarima sve ono naučio. (Umesto, ma, pokupio neke fore negde usput pa sad maže oči gorima od sebe za neku sitnu lovu).

Kako bi bilo da se malo pokrenem, razmrdam ne samo noge nego i moždane vijuge, jer  kažu da se najbolje ideje rađaju kada si u pokretu? (Umesto, umoran sam od života, od ljudi, od neuspeha, od prepreka… zato i malakšem od ranog jutra pa ležim i ne isplati mi se ni da ustajem).

-Kako ja mogu da nekome učinim… trenutak, dan, život, lepšim? (Umesto, ma, samo se hvale kako su dobri ljudi… znam ja za ta njihova dobročinstva)

I tako dalje.

Možete da dopišete svoj predlog, ideju, dilemu… nekome će svakako biti od koristi.

 

 

 

15 thoughts on “Zašto pa moramo baš svi da budemo originalni?

  1. Ja vjerujem da svatko ima neki talent samo ga još nije pronašao. Ne mora to biti „vidljivi“ talent, naprimjer za umjetnost, može biti bilo što drugo u pitanju. Netko je talent za slušanje drugih i odlično rješava tuđe probleme, netko je talent za davanje podrške, netko može biti talent da od kuće napravi dom i ne raditi dana u životu nego imati sretnu obitelj. Sve su to talenti koji nisu vidljivi na prvu ali su tu i postoje.

    1. Sve je to tačno. Samo, ja sam nekako tu stranu ljudske obdarenosti zapostavila, nekako u želji da onima koji nemaju najčešće pominjane talenta kažem kako nije nikakva šteta i da ih zaista nemaju, a i da ih moda i mogu otkriti ako se malo potrude.
      I uvek polazim od sebe jer, kako rekoh, slikar od mene nikad neće biti, ali po koju sličicu umem da iskopiram. Imajući u vidu činjenicu da ni to ranije nisam znala, za mene je već to dovoljan korak.
      Hvala Ivana, razumele smo se.

      1. Slazem se sa svim 🙂 A to sto nikada nece biti slikar, nema veze jer je vec i ovo puno vise od onoga sto vecina moze naslikati. Ja se iskreno divim ljudima koji znaju naslikati tako nesto jer ima i onih kojima to nikada ne bi poslo za rukom.

  2. Inicirali ste moje razmišljanje na ovu temu i da znate, dosta se slažem sa Vama. Potvrdiću Vam to sopstvenim primerom: dobro, ajd, oduvek sam znala da pišem, ali nikada, ali baš nikada nisam ni u snu omislila da ja mogu da slikam. I sada, od mene nikada neće biti vrsna slikarka, ali otkrivam neke svoje talente i u ovoj oblasti kojih inače ne bih ni bila svesna da me nisu naterali da pokušam.
    E sada, znam ljude koji su naoko bez nekih talenata, ali samo kada je umetnosti reč. Inače su umetnici u kuvanju, u otkrivanju lepote na neki svoj način, u druženju i prijateljstvu. Biće da se nisu dovoljno potrudili, inače… ko zna.

  3. Batali to, nego Nego, kako ja da skupim 39.000 dinara pa da kupim jedan monton zbog koga me ovih dana boli glava? To što on izgleda kao monton Irene Grahovac, a skoro 3x je jeftiniji ne znači i da je loš! Čak naprotiv, izgleda wauuuuuuu.. Neki prilog da se organizuje, nešto? Unapred zahvalna moja malenkost u veličini 2XL. (Izvini, morala sam negde da objavim ovaj apel za hitnu humanitarnu pomoć. Stiže zima, smrznuću se. Hvala!)

  4. Odlican tekst. Mnoga dela utiču na nas, nesvesno, naročito ako puno čitamo i postaju deo našeg ličnog integriteta. Ako nakon toga iz našeg pera ili četkice proizađe nešto slično – nije tragedija. Nekad su kopije čak lepše od originala. Pogledajmo samo muzičku scenu. ‘Ain’t nobody loves me better ‘ obradjuje se iznova i iznova i odavno su novi muzičari koji je izvode u novom modernijem ruhu nadmašili original.Postoje ljudi koji imaju nešto protiv toga, ali ja nemam 😊

  5. Mr.Nicolleto

    Sve počinje od unutrašnjeg balansa i harmonije. Za mene lično, kreativnost je vrhunac sklada, duhovnog naravno. Ukoliko dosegnemo nivo duhovne satisfakcije, a samim tim se i vratimo svom arhetipu ( pod duhvnosšću ne podrazumevam isključivu religioznost ) onda je proizvod toga izražena autentičnost.

      1. Mr.Nicolleto

        Ne, to je posledica odsustva volje. Međutim, zbilja, verujete li u ljude bez ikakvog talenta kako kažete. Lično, mislim da je čovek isuviše kompleksan za tek puku nihilističku filozofiju, da ne kažem demagogiju. Svakome od nas darovani su talenti, koje vremenom kroz život osvešćujemo, razvijamo na kraju uz mnogo rada i napora i konkretizujemo. Duboko verujem da ne postoje netalentovani, već lenji, uglavnom gospodari zone komfora. Kad smo kod balansa, volja je jedan od trijade preduslova sklada o kom sam pisao…

Оставите одговор

