Greh njegove majke

Visoki prosedi muškarac oštrih crta lica na kojem su dominirale krupne blage oči iza naočara sa okvirom od crne plastike, ulazio je u kuću  otresajući s kaputa pahulje snega koji je upravo počeo da pada prvi put ove sezone.

11156118_859055444167186_7753963643526266819_n

  • Majka? – upitao je svoju ženu koja ga je  presrela u hodniku prihvatajući njegov težak kaput, jedva navlažen od pahulja tek istopljenih na njemu.
  • Isto. Od podneva je pitala nekoliko puta za tebe i kao da joj je posebno važno da te baš danas vidi što pre. Idi odmah.

Ušao je u sobu koja je mesecima mirisala na bolest.

Nikada mu nije bilo jasno otkud onoliki majčin otpor da pređe u nju onda kada su je, nekoliko godina posle očeve smrti zamolili da njihovu prostranu sobu ustupi unuku koga je obožavala. Da se nije onoliko  bojao seoskog groblja na koje je gledala njegova sobica i da i sama nije nebrojeno puta uplašeno utrčavala u nju kada bi usred noći začula krike uplašenog deteta, verovatno se nikada ne bi pomerila iz svog bračnog kreveta koji joj je taman postao udoban kada je u njemu ostala sama. Od tada  je niko, pa ni ćerka koja ju je povremeno obilazila i čijoj se volji gotovo za sve povinovala, nije mogao ubediti da makar ponekad pomeri tešku tamnu zavesu sa prozora svoje nove sobe.

  • Čekala sam te – prozborila je jedva čujnim glasom i pre nego što je uspeo da joj bilo šta kaže – Sedi tu, pomeri mi malo noge i sedi uz mene dok pričam. I ne pitaj me ništa. Sve ću sama da ti ispričam, ako imam vremena…
  • Majko…
  • Psssssssst… ne troši zalud moje reči jer ih možda neće biti dovoljno da meni bude lakše… i da… da tebi bude jasno…

Kad se ono zavadiše Trajko i Stanislav oko međe, ja sam otišla da dovršim kopanje one naše njive preko potoka koja mi je od oca ostala, a  sa koje se vide obe njihove njive i još pola sela. A i čula sam njihovu svađu, svaku preku reč koju su razmenili. Taman sam isterala red ka potoku, rešena da odem kući nedovršena posla jer više nisam mogla da podnesem njihovu viku i dreku, kad se oni dohvatiše i… Trajko pade u brazdu. Ko me je video, ne znam, al’ odmah posle njegove sahrane presrete me milicija, odvedoše me na saslušanje i… džaba sam ja počela da vrdam, te ne znam, nisam… ne sećam se… pritegoše oni, videla si, znamo da jesi i znamo da nekoga kriješ, tebe ćemo u zatvor ako ne kažeš. Rekoh šta rekoh, grešna mi duša, posle me zvali da i na sudu ispričam to što sam njima rekla i na osnovu mog svedočenja, jer drugog nije bilo, osudiše Stanislava na 20 godina zatvora.

Vreme mi je, sinko, duša mi se odavno već deli, al vidim sama da Bogu na istinu nema da odem dok istinu ne kažem. I nije meni za mene, dugo ja već nosim taj teret i otkad se noću borim s nemanima od kojih nemam ni mira ni sna…  ali se samo jednog bojim. Ako istinu odnesem u grob, hoćete li vi, moji, da plaćate cenu moje laži? Na čiju dušu će pasti teret moga greha, ne okajem li ga sama? Ko od vas će me, prokletu, proklinjati dokle je živ?

Nije, sinko, Stanislav nije bio  kriv… Trajko je skočio na njega i onakav kakvog ga je Bog dao,  grmalj od čoveka, sravnio bi Stanislava sa sve onom tek okopanom zemljom da ovaj nije podigao motiku. Nije stigao njom ni da zamahne, Trajko nekako nezgodno skoči, saplete se, natrča na nju dok ju je Stanislav podizao.

Ali je Stanislav meni bio kriv! Od ono, kad me je zalagao da će poslati oca da me prosi pa ja tvom ocu, ako smo se gledali, rekoh da traži drugu. Sve je njemu bilo jasno i ni reč mi nije rekao, čak ni onda kad Stanislavov otac isprosi sinu ženu. Progovorio je tek kada sam ušla u ovu kuću. I nije bilo dana da mi ne pomene Stanislava, nabijajući mi na nos svoju sramotu, svoj poraz i sve svoje pobede nada mnom, od tad pa dokle god je bio živ.

E, zato je meni Stanislav bio kriv i zato sam ja rekla sudiji šta sam rekla. I zato je on ležao punih 18, od onih 20 godina, koliko su mu dosudili kaznu. I zato… zato i ono, posle…

Sad mi ostaje jedino da se nadam da će mi Bog sav moj život pored tvog oca uzeti kao olakšavajuću okolnost i da će uslišiti da ne kažnjava vas, za šta mu se molim otkad sam se onako ogrešila.

A ti, ne zameri bar ti meni grešnoj. I nemoj da tuguješ za mnom. Davno je već  trebalo da sam ja na tom putu koji me tek sad čeka.

Makni deder tu zavesu, svetlosti da se nagledam bar sad, ako sam već u mraku pola života proživela.

  • Majko... reč mu je zastala u grlu dok se okretao prema njoj pošto je svetlost ušla u sobu koja miriše na smrt.

***

Nesvestan svojih pokreta, vraćajući se prozoru, rukom je  brisao naočari dok su mu tekle suze, krupnije od njegovih blagih tužnih očiju. Istih kao majčine širom otvorene oči koje je upravo sklopio nežnim pokretom prstiju.

Pred prozorom je zastao, uprvši dubok bolan pogled u visok crni spomenik na  skrajnutom delu groblja na kojem se sahranjuju oni koje popovi odbijaju da isprate, a koji je gledao pravo  u njihovu kuću.

Spomenik čoveka koji se obesio u svojoj rodnoj kući u koju se vratio pošto je   18 godina  okajavao svoj greh – iznevereno devojačko srce.

Krupne pahulje snega topile su se na prostirci ispod prozora, kroz koji je vetar proturio tamnu  majčinu zavesu, mašući njome kao poslednjim pozdravom svetu koji je upravo napustila i Stanislavu koga je davno i preteško kaznila.

13 мишљења на „Greh njegove majke

  1. Draga moja Nego, ti znaš da su ovo one koje s posebnim guštom kod tebe čitam i zbog kojih ti svaki puta kažem -piši, mani se svega i piši jer imaš vanserijski talenat za pripovedanje, i na žalost, ili na poetsku sreću imaš kolekciju ovakvih priča koje vapiju da ožive pred očima čitalaca.

    1. Знам, Мери драга, и ових дана се каним да наставим оно… започето… прво себе ради, а теби хвала на подршци. И још некима, који ми „прете“ да ће ми досађивати све док не завршим започето. 🙂

Оставите одговор

