Ne znam k’vo ‘e vreme nastanulo

Ne žurim se ja, za nikude, nit ima kvo da mi utekne, nit mi vreka, niti kreka, al reko da si idem dom, ima se nekvo-tekvo spremuje, u kuću nema da nema rabota. Oće li samo rabotiš, ima si najdeš rabotu od kad slnce izlezne,pa dok si ne zalegaš. Za budalu, poso razonoda, vikaju ovija pomladi, nenaučeni da pricvrste kvo su započeli, pa da ga pobrž’ završe i posle da si imaju vreme  i za televizor i drustvo i kafanu i…sve.

U mojo se vreme znalo, kada se raboti, raboti se, a kada se rabota svrši, e tag se mož’  i  odmara i zapričuje  i sedenjkuje.A i sedenjkuvanje, i t’g se rabota naodila, pa neje baš da se za džabe sedi, nego žensko, pusto ga ostalo, eli prede,eli plete, tka’e se u kuću u koju je sedenjka…Neki zapo’e, pa kad si zapo’emo svi u glas, i kuj ume’e i kuj nume’e, ma ori se sve do planinu.

Ovoj, s’g, ne znam k’vo je vreme nastanulo. Još se neje ispilelo, ono je gazda u kuću. Oko njeg se vrti cel svet, nikuj ne smeje da pisne dokle ono spi, ako plače, svi iz kuću se dizaju na noge, zašto li plače, kvo su mu napra’ili, ne daj Bože da se soplete eli da padne, odma je kriv koji ga je pazil što ga neje dobro upazil…

file261278834776

Beo’mo i mi deca, pa smo i mi decu imali, ali, bre, znalo se u našo vreme,najvažan je najstar u kuću, njemu se prvo ima postavi najboljo, a za decu kvo ostane. Ima kuće u koje se neje smejalo večeruje dok najstar ne dojde, ako neje dom. Deca kenjkanju, ogladnela, razvukla se po sobu, al nema jedenjice dokle deda eli tatko ne dojdu. Naš tatko si je rekal na majku, mene kad me nema, jedete si vi, kuj zna’e kude sam ja zakasal i kada ću se vrnem, nemoj mi deca trpe gladna. Al znam kude su si trpeli.

Nemam ja ništa protiv ovija mladi, neka su živi i zdravi, ali bre, ič mi ne ide u ovuj moju tutulu, ostarelu, živi se sve goro i pare niotkude, a deca sve porazmažena i sve im se udovoljuje i nikuj jedan reč ne smeje da im rekne. Jutrom, ne diraj ga, spi . Danjom, ne diraj ga, ima d’uči. Večerom, ne diraj ga, gleda televizor.

Svako se zaradu’e kad mu suneš nešto. Kad otideš, gleda ti u torbicu,  eli u džep,oće li izvlečeš nekvo da mu dadeš. Ne’emi žal, ako oč ću ti se zakunem, dve mi oči, ič mi ne žal da dadem, al i ne mogu da s’vatim, kvo mu’e teško ako me nešto posluša. Da sedne časkom na biciklu i donese mi iz zadrugu lebac, kada si nesam umesila, eli mlekce, ako ga pratim u Donju malu, kude Varadinku, dokle jošte ne’e prestala da muze kravu.

A i ovija postari, sve bi tejali da uznu kojo im ima dadeš, al ne daj Bože da se oni pretrgnu, da neki pride ako si nešto zarabotil. Ako rode trešnje, da pretpostavimo, vikam, sinko, moli te baba, de se ukači, pa si naberi i na vas i babu, ono mu teško. Telo bi da mu nabereš, pa da mu i odneseš. Eli, ako umeje da si odnese kovu slive, kvo mu je toj teško da mi tej slive u’zimu okreči, pa da ima obraz i dogodinke da si nosi. Ono, i ja ću si i’ okrečim, nesam bez ruke, i sin će mi dojde ako ne mogu ja, ali berem da pitaš, možeš li tetke sama, ima li kvo da ti pomognem, pa neka me i izlaže, glavno da je pitalo.

file1991274909628

Odnapred smo se zamenjuvali, pa se znalo, ja na tebe kesu jajca, ti na mene pasuljčak, ako se mene neje rodil. Ja na tebe projano brašnance, kad mi sin dotera iz onuj vodenicu kude se melje ko nekad, ti na mene teglu pekmez. Jok, toj se izgubilo više. Nema. Samo bi se uzimalo, i kada  dojdu, ja reknem, dala bi vi tetka nešto ali nemam u kvo da turim, oni se odma mašuju za džepovi, eve, mi si imamo kesu. Spremili se jošte kada krenuli, al se nesu setili da na tetku donesu kutuju ratluk.

Ne znaš kojo je goro, da li ovija ko’i imaju, al bi teli poviše d’imaju, eli ovija ko’i nemaju. Donese mi kutiju jajca, nit sam tražila nit mi trebe, od kako mi doktur reče da ne jedem žumance, ja ič u usta toj ne turam, žal mi da ga vrljim, pa samo belance d’izedem. Posle tri dana, traži sto dinara, kobejgim na zajam. I nikad i’ ne vrne. Ti li mi toj naplati onija jajca što mi donese, reko voj edamput, dozle mi pa ne moga’ više trpim. Nema veze, ali sas men’ više takoj ne mož’  rabotiš. Ako mi trebe jajca, ja ću si kupim, a tebe ako ti trebe pare, kolko ti dadem, tolko da mi vrneš.

A ne ko onija Dragan iz Gojčinovac, srete me u Vlasotince na stanicu, tetke daj mi 300 dinara, ću ti vrnem u selo. Vidim ja, mrtvo pijano, reko, ovija mi neće vrne, al ne moga reknem neću. Posle ga sreto emput u selo, vikam, sinko, će li mi vrneš onija 300 dinara što ti dado u Vlasotince na stanicu, a on, sram ga bilo, tetka, pravo da ti kažem, ja se toga ne sećam, a i inače ja ne pozajmljujem pare od nikoga. Otide si, posle, u Beograd. Sasvema mo’i 300 dinara.

Ako mi’e, kad ne mogu reknem, nemam, sve me stra’, ako izlažem Gospod će me kazni da isna nemam.

nepoznate reči

kvo- šta

tka’e – skraćeno od tkaje, tka

zapo’e – skraćeno od zapoje, zapeva

tutula- glava, podsmešljivo

izvlečeš- izvučeš

dve mi oči- kad se neko kune u oči, očiju mi

slive – šljive

u’zimu – u zimu, zimi

mašuju za džepovi- hvataju se za džepove

fotografije – odavde

15 thoughts on “Ne znam k’vo ‘e vreme nastanulo

  1. Jest, ovo je blago. I sad ja najozbiljnije pitam – spremaš li ti zbirku ovih priča na dijalektu? Ako ne spremaš, počni. To bi svaki izdavač objavio, to je zbilja jezično blago. Radi na tome, negoslava, grehota je ako ne radiš. A možda pitam gluposti, možda zbirka postoji?

    1. Draga Vesna, počelo je od odobravanja i pohvala Wp drugara i ostalih čitalaca, pa preko oretnji mojih drugarica da će to uraditi same ako ja neću, i sada- samo čekam dovoljan broj najboljih. Hvala na podršci.

  2. Rada72

    Драга Нецо, кад год читам ове твоје приче, замислим баку како седи поред Смедеревца и прича приче..тако их живо описујеш да имам утисак да сам са том баком, да мени прича, да се жали, да некога хвали..Дивно је, заиста је ДИВНО!!!!

Оставите одговор

